Програма гуртка різьблення по дереву

ПРОГРАМА ГУРТКА
РІЗЬБЛЕННЯ ПО ДЕРЕВУ

Вчитель трудового навчання
Іспаської ЗОШ І-ІІІст. ім.М.Марфієвича

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

       Народне мистецтво України тісно пов'язане з життям і побутом людей.
Обробка деревини різьбленням є одним із видів декоративно-ужиткового мистецтва, навчання якому формує у вихованців художньо-естетичні смаки та спонукає їх до активної участі у процесі відродження національно-культурних надбань українського народу. На заняттях гуртка різьблення по дереву в учнів формується свідоме, творче ставлення до праці, потреба в прекрасному як життєва необхідність.
        Метою програми є формування компетентностей особистості засобами гуртка різьблення по дереву.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
      1. Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з художньою обробкою деревини, її особливостями та специфікою роботи.
          2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками тригранно-виїмчастого, контурного, яворівського, гуцульського, рельєфного та скульптурного різьблення.
             3. Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей.
           4. Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку; популяризації народних промислів.
        У гурток набираються учні віком від 7 до 17 років.
     Програма розрахована на сім років навчання за початковим, основним і вищим рівнями підготовки. Нею передбачено оволодіння основними теоретичними знаннями та практичними навичками з різних видів різьблення по дереву, ознайомлення з правилами користування різьбярським і столярним інструментом.
        Робота гуртка поєднує теоретичні та практичні заняття. Основним змістом теоретичних занять є розкриття тем і завдань. На практичних заняттях діти вчаться користуватися інструментом, матеріалами, одержують навики різьбярського мистецтва.
       Заняття на початковому рівні навчання проводяться двічі на тиждень по 2 год, що становить 144 год на рік.
          Заняття першого-четвертого років навчання основного рівня та першого-другого років  навчання вищого рівня проводяться тричі на тиждень по 2 год (216 год на рік).
          Дана програма розвиває художнє мислення учнів, їхні конструкторські здібності, творчу ініціативу, самостійність виконання робіт, вчить на практиці застосовувати знання, здобуті на уроках математики та образотворчого мистецтва.
         Навчальна програма гуртка початкового рівня передбачає загальний розвиток дитини, сприяння виявленню здібностей, обдарувань вихованців, розвитку їхнього інтересу до творчої діяльності, створення умов для вибору творчої діяльності, адаптації учнів до позашкільної діяльності. 192
       На першому році навчання вони опановують найпростіші уміння й навики — користуватись необхідними матеріалами та інструментами, володіти технікою виготовлення простих виробів із дерева. З часом завдання для дітей стають складнішими — вони виготовляють різьблені речі зі складними мотивами, виконують складніші орнаментальні композиції з поєднанням різьблення різних видів і технік.
            Для розширення світогляду вихованців проводяться екскурсії в музеї, на виставки творів народного мистецтва, зустрічі з народними майстрами.
       Контрольні заняття у формі підсумкового заняття, відкритого заняття, виставки проводяться не рідше ніж 1 раз на півріччя. Виконання програми оцінюється за контрольними показниками, розробленими для різних рівнів підготовки. На початковому рівні підготовки виконання завдань оцінює керівник гуртка. На основному й вищому рівнях підготовки гуртківці самі беруть участь в обговоренні й оцінці залікових робіт. Однією з найвищих форм оцінки роботи вихованців є особиста виставка їхніх творів.
        У програмі передбачено індивідуальну роботу зі здібними і талановитими вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, яке затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11. 08. 2004, № 651, а також з дітьми- інвалідами.
          Програма є орієнтовною, а тому керівник гуртка може вносити зміни та доповнення до її змісту, враховуючи умови. Кількість годин та їхній розподіл за темами програми теж є орієнтовними. Керівник колективу може сам визначати доцільність такого розподілу і вносити до програми відповідні корективи.

О с н о в н и й    р і в е н ь ,   п е р ш и й  р і к   н а в ч а н н я
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

п/п
Розділ, тема

Кількість годин
усього
теоретичні
заняття
практичні
заняття
1.
Вступне заняття
4
4
-
2.
Тригранно-виїмчасте різьблення
78
20
58
3.
Контурне різьблення
90
20
70
4.
Геометричне різьблення у поєднанні з
контурним
28
2
8
5.
Екскурсії, конкурси, свята, виставки
12
-
12
6.
Підсумкове заняття
4
4
-
Разом
216
56
160



ЗМІСТ  ПРОГРАМИ
І – СЕМЕСТР

п/п
Тема уроку
К-ть
год
Дата

1. Вступне заняття (4 год)
1
Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік.
Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання. Правила безпеки на заняттях.
2

2
Вироби з дерева в культурі українців.
Обробка деревини та різьблення у різних народів світу.
2


2. Тригранно-виїмчасте різьблення (78 год)
3
Особливості тригранно-виїмчастого різьблення.
Інструменти та матеріали.
2

4
Орнаменти тригранно-виїмчастого різьблення давніх слов'ян.
2

5
Значення символів геометричного орнаменту.
2

6
Традиції тригранно-виїмчастого різьблення
2

7
Елементи й мотиви орнаментальних композицій.
2

8
Способи орнаментування площини.
2



Практична робота:
1. Виконання елементів тригранно-виїмчастого різьблення:
9
підготовка дерев'яних пластин до роботи;
2

10
різьблення повздовжніх, поперечних і діагональних ліній;
2

11,12
різьблення «зубчиків» (також «скалки» або «кутики»);
4

13
різьблення трикутників із вершиною в центрі або зміщеною вбік від центру;
2

14,15
різьблення чотирикутника («копаниці») у формі квадрата чи прямокутника;
4

16
різьблення ромба;
2

17,18,19
різьблення розетки-сяйва у колі;
6

20,21,22
різьблення розетки-«вертівки»;
6

23
різьблення чотирипроменевої зірки;
2

24
різьблення елемента «сходинка»;
2

25,26
виконання контурних двогранних і напівокруглих порізок;
4

27
різьблення елемента «нігтики».
2



2. Виготовлення набору декоративних кухонних дощечок:
28,29
підготовка деревини;
4

30
креслення шаблонів;
2

31
перенесення ескізу на дерев'яні заготовки;
2

32,33
випилювання деталей набору лобзиком та обробка наждачним папером;
4

34
креслення елементів орнаменту на заготовках (за зразком);
2

35,36,37
різьблення елементів орнаменту на центральній дощечці;
6

38,39,40
різьблення елементів орнаменту на основі виробу;
6

41
виготовлення елементів кріплення на основі виробу.
2


3. Контурне різьблення (90 год)
42
Розвиток контурного різьблення в Україні.
2

43
Осередки та відомі майстри.
2

44
Поєднання орнаменту з портретним зображенням.
2

45
Технологія контурного різьблення.
2

46
Способи перенесення орнаменту на дерев'яну поверхню.
2

47
Специфічні інструменти для контурного різьблення.
2

48
Елементи та мотиви орнаменту.
2


ІІ – СЕМЕСТР

п/п
Тема уроку
К-ть
год
Дата
49
Тонування поверхні заготовки.
2

50
Специфіка техніки гравірування.
2

51
Правила техніки безпеки.
2



Практична робота:
1. Виготовлення панно з геометричним орнаментом:
52
підготовка пластини, обробка її наждачним папером;
2

53
перенесення елементів орнаменту на пластину;
2

54,55
різьблення основних ліній центрального візерунка;
4

56,57
різьблення кінцевих підрізок;
4

58
різьблення додаткових ліній;
2

59,60
різьблення основних ліній візерунка рамки;
4

61
різьблення додаткових ліній;
2

62
різьблення кінцевих підрізок;
2

63
різьблення елемента «горошинки» напівкруглими стамесками;
2

64
обробка виробів наждачним папером;
2

65,66
виготовлення елементів кріплення.
4



2. Виготовлення панно на тонованому фоні:
67,68
підготовка дерев'яних пластин, шліфування наждачним папером;
4

69,70
тонування пластини морилкою та її лакування;
4

71
повторне лакування пластини;
2

72
самостійна робота. Креслення елементів орнаменту за задумом дітей;
2

73,74
різьблення основних ліній центрального візерунка;
4

75,76
різьблення допоміжних ліній центрального візерунка;
4

77,78
виконання кінцевих підрізок;
4

79,80
виготовлення та оздоблення рамки для панно;
4

81,82
оформлення рамки декоративним різьбленням;
4

83,84
виконання кінцевих підрізок;
4

85,86
виготовлення елементів кріплення панно.
4


4. Геометричне різьблення у поєднанні з контурним (28 год)
87
Вироби з даним видом різьблення. Найпоширеніші його елементи.Технологія виконання.
2



Практична робота:
Виготовлення декоративного панно:
88,89
підготовка дерев'яної пластини;
4

90
перенесення елементів орнаменту на підготовлену пластину;
2

91,92,93
різьблення основних ліній центрального візерунка;
6

94,95
різьблення додаткових ліній;
4

96,97,98
різьблення основних ліній візерунка рамки;
6

99,100
виготовлення елементів кріплення панно.
4


5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год)
101,102
Пізнавально-ігрові програми, конкурси.
4

103,104
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією й культурою краю.
4

105
Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв.
2

106
Зустрічі з народними майстрами.
2


6. Підсумкове заняття (4 год)
107
Проведення виставки дитячих робіт.
2

108
Відзначення кращих учнів. Завдання на літо.
2

Немає коментарів:

Дописати коментар